Află din rândurile următoare ce drepturi și îndatoriri ai la locul de muncă.
În cadrul unei companii există anumite drepturi și obligații, atât ale angajatorului, cât și ale angajatului. Toate acestea sunt trecute în Codul muncii, conform legislației în vigoare și trebuiesc respectate de o parte și de alta.
În cadrul unei emisiuni, domnul avocat Adrian Cuculis, a vorbit despre drepturile și îndatoririle angajatului și ale angajatorului în cadrul unei companii.
Ce trebuie să știe angajata atunci când semnează contractul de muncă
Contractul de muncă reprezintă un document oficial în urma căruia angajatul confirmă faptul că este de acord să presteze o activitate sub autoritatea unui angajat, care poate să fie persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remunerații denumite salariu.
Astfel, conform specialistului în domeniu, înainte de a semna contractul, angajatul trebuie să se asigure că sunt trecute toate detaliile referitoare la locul de muncă stabilite cu angajatorul.
„ Ce trebuie să știm de la bun început este că lucrurile pot fi negociate. Acolo unde nu există negociere, contractul respectiv este cel puțin susceptibil de a fi la un moment dat analizat și anulat de către o instanță de judecată .”, a spus specialistul în domeniu.
Când se face negocierea contractului de muncă
Citește și: Cum își pot da seama angajatele că sunt hărțuite la locul de muncă. Este invenție sau reglementată legal?
Negocierea contractului de muncă se face înainte de a fi semnat, iar angajatul are dreptul să ceară diferite facilități, cum ar fi decontarea transportului până la locul de muncă, bonuri de masă, un an sabatic, dar și alte facilități referitoare la activitatea pe care o desfășoară.
De asemenea, angajatul are dreptul să negocieze chiar și salariul, dar și poziția pe care o va ocupa.Dreptul pentru a avea demnitate în muncă
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro
Fiecare angajat are dreptul la demnitate în muncă.
„ Este foarte important să știm că la locul de muncă șeful trebuie să ne trateze cu respect și noi să știm că trebuie să fim respectați în momentul în care ne desfășurăm activitatea .”, a spus specialistul în domeniu.
Care sunt concediile pentru o angajată
Legislația în vigoare din România prevede minimum 21 de zile de concediu de care angajații pot beneficia pe parcursul unui an. Pe lângă acestea, se pot adăuga zilele de concediu medical, concediu de refacere sau concediul special pentru angajatele însărcinate sau care au născut.
„ Concediul nu este un moft, ci este o obligație a angajatorului nostru .”, spune specialistul în domeniu.
Ce reprezintă protecția în cadrul concedierii angajatei
Potrivit specialistului în domeniu, fiecare angajat are dreptul la protecție în cadrul concedierii.
„ Protecția în caz de concediere presupune că eu am dreptul să mă adresez unei instanțe de judecată în condițiile în care sunt mulțumit că am fost dat afară în mod ilegal .”, a explicat specialistul în domeniu.
Astfel, poate duce la nulitatea actului de concediere sau decizia de încetare a contractului de muncă dacă ea nu este desfășurată și nu este întocmită conform condițiilor legale.
De asemenea, angajații care sunt concediați au dreptul și la șomaj. Acest drept se aplică doar în cazul concedierii, nu și în cazul în care angajatul și-a dat demisia.
„ Unul dintre drepturile care sunt foarte importante în caz de concediere este acela de a primi din partea angajatorului tău un alt post care este pe o funcție identică cu cea de pe care ai plecat, în ipoteza în care ți se desființează postul. Sau în ipoteza în care are un post care este sub funcția pe care ai avut-o, este decizia ta dacă vrei să îl accepți sau nu .”, a precizat specialistul în domeniu.
Care sunt drepturile angajatorului
Așa cum angajatul are anumite drepturi, la rândul său, și angajatorul are o serie de drepturi. Toate acestea sunt trecute în documentele oficiale ale firmei, cum ar fi codul deontologic al angajatului, regulamentul de ordine interioară și fișa postului. De asemenea, atât angajatul, cât li angajatorul au dreptul la demnitate în muncă.
„ Angajatul este cel care trebuie să respecte regulamentul de ordine interioară. Este legea care se aplică în interiorul activității respective .”, a spus specialistul în domeniu.
Care sunt clauzele de confidențialitate din contractele de muncă
Citește și: Care sunt drepturile femeilor însărcinate la locul de muncă
„ Secretul de serviciu este obligația angajatului, dar este și obligația angajatorului în același timp .”, spune specialistul în domeniu.
Astfel, există o serie de informații secrete, care trebuiesc trecute în clauzele de confidențialitate din contractul de muncă. În acest caz poate fi vorba de o situație medicală deosebită a angajatului, dar și alte informații referitoare la salarii sau activitățile pe care le desfășoară angajatul.
„ Informațiile pe care tu le transmiți mai departe în calitatea ta de angajat, ele nu pot fi transmise și mai departe sau datele tale nu trebuie prelucrate. Fiecare angajator în parte își trece în contractul de muncă o clauză de confidențialitate .”, a precizat specialistul în domeniu.