Toată lumea știe că poți învăța multe doar privind și analizând munca unor mari fotografi.
Întrebarea este: cum? Pur și simplu absorbi cunoștințele fiind în aceeași cameră cu o grămadă de fotografii ale lui Ansel Adams, Albert Watson, Vivian Maier sau ale altei minți creative? Sau trebuie să îți setezi anumite intenții?
Chiar nu contează ce fel de artă vezi, cu siguranță vei avea ceva de învățat și în cazul în care fotografia nu e punctul tău de interes. Ar putea fi fotojurnalism, ar putea fi o serie de fotografii stradale, pictoriale de modă, fotografii ale unor opere de artă, orice fel de artă. S-ar putea chiar ca, fiind vorba despre un tip de artă care este mai îndepărtat de ceea ce faci tu în mod normal, să fie și mai în avantajul tău. Poți observa lucrurile și aplica apoi în propriul domeniu; efectele sunt și mai mari, doar pentru că totul e atât de diferit. Și chiar dacă artele nu reprezintă domeniul tău principal de lucru sau punctul de interes, există multe de pus sub semnul întrebării într-o expoziție de fotografie și mulți oameni au ajuns să realizeze asta. În ciuda faptului că nu este super creativ, jucătorul profesionist de poker Fintan Hand se bucură de expozițiile ocazionale de artă și fotografie. La urma urmei, există o mulțime de strategii implicate în fotografia de fotojurnalism, nu doar în poker. Randall David Johnson, renumit ca unul dintre cei mai înalți jucători din istoria ligii majore de baseball, a dus fotografia mai departe decât observarea. De când s-a retras din joc, a urmat o carieră ca fotograf. Fotografiind sporturi cu motor, concerte, oameni și locuri, a ajuns să colaboreze cu publicații precum Stars And Stripes Magazine, Rolling Stone Magazine și Spin Magazine.
Este o mare diferență în a vedea o operă de artă în persoană, nu pe un ecran sau într-o carte. Poate fi mai mare, mai impunătoare, mai clară. Ar putea dezvălui culori și detalii pe care nu le observi în reproduceri; acest lucru este valabil mai ales dacă lucrările sunt de dimensiuni mari.
Unul dintre principalele aspecte de observat și investigat este stilul. Examinează două sau trei (sau mai multe) lucrări ale unui singur artist. Cum anume i-ai descrie stilul? Identifică cel puțin două elemente care îl definesc. De multe ori poți identifica lucrările anumitor artiști fără a citi măcar descrierea, pur și simplu pentru că le recunoști stilul. De exemplu, Ansel Adams are o focalizare clară din foreground până în background, o gamă bogată și frumoasă de tonuri de la negru pur la alb. Oricine ar fi fotograful tău preferat, acesta are un stil care îți va atrage atenția mai mult decât orice altceva. Recunoașterea, definirea și analiza componentelor care compun stilul cuiva te pot ajuta să îți dezvolți propriul stil.
Ca următor pas, găsește cel puțin o tehnică care este diferită de orice ai făcut înainte și apoi încorporeaz-o în fotografia ta. Poate funcționa mai mult sau mai puțin în cazul tău, dar îți va oferi câteva idei pentru variații. Și îți extinde creativitatea, ceea ce este întotdeauna bine. De exemplu, Henri Cartier-Bresson este renumit pentru că obișnuia să surprindă „momentul decisiv” în fotografia stradală. Exersând cum anume să identifici și să fii pregătit pentru un moment decisiv te obligă să observi îndeaproape ce se întâmplă și să anticipezi ce anume va face cineva.
Mai departe, oprește-te asupra unei fotografii care îți atrage atenția. Care este prima ta reacție? Ce înseamnă pentru tine? Abia apoi citește legenda. Observă dacă aceste informații îți schimbă aprecierea și interacțiunile cu opera de artă. Fă un tur al expoziției și întoarce-te după zece sau cincisprezece minute. S-a schimbat reacția ta?
După ce ai văzut întreaga expoziție, alege-ți fotografia preferată. De obicei, există măcar una care iese în evidență. Poate fi cea care te-a impresionat atât de mult, încât nu ți-o poți scoate din cap, sau una care te-a amuzat, alta în fața căreia ți-au dat lacrimile, sau una care pur și simplu te-a transpus într-o gândire adâncă. Autoanalizează-te și întreabă-te de ce ai avut o reacție atât de puternică. Ce anume a făcut artistul de te-a prins în mrejele fotografiei sale?
Pe lângă aceste tehnici și întrebări, mai există și altele. Singura cale de a le descoperi de unul singur este să mergi la o expoziție foto, să îți deschizi larg ochii, dar și sufletul.