Dat fiind faptul că noua lege a pensiilor s-a schimbat, a adus cu ea și câteva modificări semnificative în legătură cu acordarea ajutorului de înmormântare.
Conform Legii nr. 360/2023, Articolul 111, acest ajutor de deces nu se oferă oricui, ci doar anumitor persoane, atunci când are loc trecerea în neființă a următorilor indivizi, după cum urmează
- persoana asigurata
- pensionar
- persoana aflata în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau până la 7 ani pentru un copil cu handicap), doar daca înainte era asigurată
- membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la momentul decesului
- membru de familie al unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului
Ce sumă de bani oferă statul român ca ajutor pentru înmormântări
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro
Prin urmare, acest ajutor de deces menționat anterior, se poate acord unei singure persoane, care este pentru cea decedată, fie soț supraviețuitor, copil al persoanei decedate, părinte, tutorele sau orice altă persoană care poate dovedi că a suportat cheltuielile de înmormântare.
În ceea ce privește suma exactă care se acordă în acest caz, se pare că în ceea ce privește decesul unei persoane asigurate sau a unui pensionar, este vorba de suma de 7.567
lei, iar atunci când vine vorba despre decesul unui membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionate, putem preciza suma de 3.784 lei. Pentru a intra în posesia acestui ajutor, când vă aflați într-o astfel de situație dificilă, veți avea nevoie de următoarele documente necesare:- Cerere completată – formularul oficial
- Certificatul de deces al persoanei în cauză
- Actul de identitate al persoanei care cere ajutorul
- Documente care dovedesc relația de rudenie cu aceasta
- Dovezi ale cheltuielilor de înmormântare
- Act medical care indică boala care a dus la deces, necesar doar pentru copiii decedați peste vârsta de 18 ani
- Adeverință care confirmă faptul că un membru de familie (între 18 și 26 de ani) era înscris într-o formă de învățământ
- Adeverință de la angajator care atestă că persoana decedată era asigurată
Odată ce ați intrat în posesia tuturor documentelor necesare, trebuie să urmați o procedură de acordare a acestui ajutor de deces, pentru ca următoarele etape să aibă loc, după cum urmează: verificarea și aprobarea documentelor depuse, dar și plata ajutorului în termen de maximum 3 zile lucrătoare, după aprobarea dosarului. De reținut este faptul că instituția responsabilă de plata ajutorului trebuie să fie Casa de Pensii (în cazul decesului unui pensionar sau al unei persoane asigurate) sau instituția care gestionează bugetul pentru șomaj (în cazul decesului unui șomer).