Află care este semnificația baticului și de ce trebuie să aibă femeile capul acoperit în biserică.
Reprezentanţii creștinismului susţin că biserica este un loc sfințit, un loc în care creștinii comunică cu Dumnezeu, motiv pentru care se imoune o ţinută decentă.
Tradiția spune că, atunci când intră în biserică, femeile trebuie să aibă capul acoperit.
Acest lucru nu este obligatoriu. Există lăcașuri de cult unde preoții sunt mai permisivi, iar altele unde este interzisă intrarea femeilor cu capul descoperit.
Citeste si: Cât timp se fierbe grâul pentru colivă
Acest obicei este menționat în Biblie, cel care a cuvântat în legătură cu acest subiect fiind Apostolul Pavel:
„Orice bărbat care se roagă sau prorocește, având capul acoperit, necinstește capul său (pe Hristos), iar orice femeie care se roagă sau prorocește, cu capul neacoperit, îşi necinstește capul, că este la fel cu cea rasă. Căci dacă o femeie nu-și pune văl pe cap, atunci să se şi tundă.
Textul biblic se referă la situația în care femeia se roagă în biserică, nu și la portul cotidian.
Citeste si: Izvorul Tămăduirii, când pică și ce semnificație are această sărbătoare închinată Maicii Domnului
De ce poartă femeile batic în biserică
Spusele Sfântului Pavel, care fac referire la faptul că vălul este „semn de supunere față de bărbatul ei", este o dogmă creștină.
Baticul pe cap era considerat un simbol al „bunei cuviințe”, întrucât, la acea vreme, femeile de moravuri ușoare își tundeau părul sau umblau cu capul descoperit pentru a fi recunoscute de „clienți".
Mai mult, Sfântul Pavel susținea că ar fi o rușine ca o femeie să-și tundă părul.
„Totuşi, nici femeia fără bărbat, nici bărbatul fără femeie, în Domnul. Căci precum femeia este din bărbat, aşa şi bărbatul este prin femeie şi toate sunt de la Dumnezeu.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro
Citeste si: Care sunt cele mai frumoase obiective turistice din România
Ce simbolizează baticul
Din cele mai vechi timpuri, se spune că atât femeile tinere căsătorite, cât și cele în vârstă, trebuie să intre în biserică acoperite pe cap, ca să nu-i ispitească pe bărbați.
Femeile pot purta când merg la biserică, pe lângă tradiționalul batic, și alte articole, cum ar fi: eșarfa, șalul, un fular, un turban sau o pălărie.
La intrarea în unele biserici sunt afișe pe care scrie că nu poți intra dacă nu ai o ținută decentă.
Biserica ne spune că bărbatul este capul familiei și „femeile trebuie să se supună bărbaților", adică mintea acestora, care a fost luminată și a primit duh sfânt, trebuie acoperită.
„Dar vreau sa știți că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii și că Dumnezeu este Capul lui Hristos."- Apostolul Pavel, Corintenii.
Citeste si: Ce să vizităm weekend-ul acesta în București?
În concluzie, în biserică, femeile trebuie să-și acopere capul, însă pentru bărbați nu se aplică această cerință.
Femeia își acoperă capul din rațiuni pur religioase, nu tradiționale, iar mintea este cea care trebuie să fie deschisă către divinitate, să fie golită de gândurile lumești.
„Dacă pentru antici, a vorbi cu capul descoperit era semn că vorbeşti fără a ascunde ceva, de aici şi vorba "a spune adevărul gol-goluţ”, pentru creştini, descoperirea capului înseamnă deschiderea faţă de Dumnezeu sincer, fără viclenie. Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că descoperirea capului simbolizează mintea care, în vremea rugăciunii, trebuie să fie locuită de Logos, de Cuvântul lui Dumnezeu. Adică nu trebuie să mai aibă în ea alte gânduri lumeşti. Nu în zadar se cere în "Imnul Heruvic” că toată grijă cea lumească să o lepădam”, susţine preotul Roman Pintea.
Citeste si: Sfinții Împărați Constantin și Elena. Cine au fost aceștia și de ce sunt sărbătoriți de Biserica Ortodoxă
Arhimandrit Mihail Daniliuc a răspuns:
„Purtarea baticului sau a unei năframe în orice împrejurare şi chiar de către fetele necăsătorite, este o influență orientală, care s-a generalizat nu doar din cauza extinderii credinței islamice, ci şi datorită influenței monahismului feminin, căci monahiile (fecioare) tot timpul au purtat văl ca semn al nunții lor mistice cu Mântuitorul Hristos. Să nu uităm nici de puternica influență asupra vestimentației femeilor în biserică a chipului Fecioarei Maria care, mai ales după Sinodul al III-lea Ecumenic, a devenit arhetipul femeii creştine.
În cazul femeilor din Grecia, sunt de părere că ele greșesc în această emancipare a ținutei din biserică. Am impresia că emanciparea lor e cauzată de un fapt istoric. Odată cu apariția islamului (secolul VII), purtarea vălului, numit hijab, a devenit obligatorie atât pentru femeile trecute la islam, cât şi pentru cele care locuiau pe teritoriile ocupate de musulmani (la români regula nu s-a aplicat, căci noi nu am fost ocupați, teritoriile românești fiind doar vasale). Femeile care îndrăzneau a se înfățișa fără văl înaintea bărbaților erau aspru pedepsite.
Știm că după 1821 grecii s-au eliberat de sub ocupația turcească. Unii susțin că femeile ortodoxe din vechea Eladă au refuzat să mai poarte în biserică acoperământ pe cap ca semn al eliberării, dar și pentru a arăta că nu aparțin cultului islamic.
Revenind la tradiția românească, cred că este foarte echilibrată. Fetele, copilele pot intra în biserică și cu capul descoperit, în timp ce femeile în vârstă ori cele tinere și căsătorite își pun pe cap nu nepărat un batic, ci o broboadă decentă (șal, eșarfă).”
Citeste si: Profețiile Părintelui Arsenie Boca pentru Anul Nou. Ce se va întâmpla?