Spiritul de initiativa si lucrul in echipa sunt calitati atat de apreciate incat le gasim declarate in aproape orice Curriculum Vitae.
Facem parte dintr-o echipa, muncim impreuna, ne intalnim, discutam, sarbatorim succesele si deplangem esecurile.
Pentru unii dintre noi insa, a lucra in echipa inseamna sa raspundem intotdeauna solicitarilor venite din partea colegilor si superiorilor nostri. Ne ferim sa spunem “nu” si acceptam in permanenta sarcini suplimentare.
Motivele pe care le invocam sunt variate: ne este teama ca ne vom pierde locul de munca, de consecintele pe care un refuz le poate avea asupra carierei, dorim sa avem relatii armonioase cu superiorii si colegii nostri, ne place ceea ce facem si vrem sa invatam multe lucruri intr-un timp
Iata cateva modalitati prin care putem refuza sarcinile suplimentare intr-o maniera pozitiva, constructiva si care sa nu ne afecteze relatiile de la locul de munca.
Cere ajutor sau mai mult timp pentru indeplinirea sarcinii- Nu este nimic grav sa ai un program incarcat.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro
Seteaza granitele- Doar pentru ca poti sa faci ceva, nu inseamna ca esti si obligata. Daca un coleg te roaga sa-l ajuti pentru a-si lua putin timp liber, refuza-l politicos si spune-i ca ti-ar placea sa-i fi de folos, dar ai deja alte lucruri de facut.
Ofera o alternativa- Chiar daca refuzi sarcina, exploreaza daca sunt si alte modalitati prin care ai putea fi de folos sau intreaba daca ai putea sa dai
Acorda-ti timp pentru raspuns- Ti s-a intamplat vreodata sa spui da pe moment si sa regreti mai tarziu? Ia-ti timpul de care ai nevoie pentru a evalua situatia si a analiza care iti sunt prioritatile. Am nevoie de putin timp ca sa imi verific calendarul. Este tarziu daca iti raspund maine?
Accepta-ti limitele- Multe persoane se feresc sa isi admita limitele din teama de a nu le periclita dezvoltarea carierei. Daca nu esti cea mai buna in indeplinirea unei sarcini, poti recomanda un alt coleg care are competentele necesare. Echipa are numai de castigat: activitatea este indeplinita intr-un timp mult mai scurt si cu resurse mai putine. Acest lucru nu inseamna ca nu trebuie sa accepti si provocari din cand in cand.
Consecintele unui „da” permanent- Acceptarea de sarcini suplimentare in permanenta nu foloseste nimanui, mai ales persoanei care lucreaza intotdeauna pana tarziu pentru ca s-a ocupat toata ziua de sarcinile altora.
Stresul pe termen lung conduce la epuizare iar efectele acesteia se resimt in plan fizic, mental si emotional: interesul si motivatia care te-au determinat sa nu refuzi sarcinile suplimentare dispar, nivelul de productivitate scade, devii irascibila si plina de resentimente, esti obosita si ai nevoie de multa determinare pentru a te da jos din pat dimineata.
Oamenii de succes sunt ocupati tot timpul, dar nu sunt coplesiti de sarcini si incapabili sa faca fata solicitarilor zilnice. Chiar daca esti o persoana constiincioasa si este in natura ta sa ii ajuti pe ceilalti si sa duci toate responsabilitatile la indeplinire, pe termen lung, aceasta atitudine poate sa submineze exact motivele pentru care nu vrei sa spui „nu”.
Mai mult, stresul nu este ceva pe care il putem lasa cu usurinta pe birou inainte sa plecam acasa, asa incat acesta ne afecteaza si alte domenii ale vietii.
Din pacate, nu exista o formula de calcul a echilibrului intre viata profesionala si cea personala. Decizia de a spune „da” sau „nu” ne apartine, iar multitudinea factorilor care trebuie luati in considerare (context organizational, situatia personala etc.) face aproape imposibila prezentarea unor solutii standard.
Tu esti cea care trebuie sa cantareasca beneficiile si dezavantajele fiecarei situatii in parte. Pot exista situatii in care a spune „nu” face mai mult rau decat bine, dar este datoria noastra fata de noi insine sa fim proactivi si sa identificam solutii care sa ne ajute sa ne satisfacem propriile nevoi si, in acelasi timp, sa raspundem solicitarilor venite din partea colegilors sefilor nostri.
Este important sa lucram in echipa, sa ii ajutam pe ceilalti, sa pastram relatii armonioase cu colegii, insa nu suntem obligati – nici nu putem! – sa multumim pe toata lumea in orice situatie. Un management eficient al timpului te ajuta sa iti indeplinesti sarcinile in intregime si la un standard de calitate adecvat. A spune „nu” din cand in cand este in folosul tuturor si arata ca ai o viziune, un plan si opinii proprii.
Sursa: www.csid.ro