Program educaţional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul şcolar din România

Program educaţional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul şcolar din România
Program educaţional pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul şcolar din România

Beneficiarii acestui program sunt copii a căror vârstă minimă este aferentă grupei mijlocii de grădiniţă.

ATCA (Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată), cu susţinerea Fundatiei TELUS International Romania Community Board, a demarat un proiect care vizează integrarea a 50 de copii cu tulburări comportamentale şi din spectrul autist în sistemul educaţional de masă.

 Beneficiarii acestui program sunt copii a căror vârstă minimă este aferentă grupei mijlocii de grădiniţă, care lucrează deja individual cu terapeuţii ATCA. La întâlnirile bisăptămânale, care durează câte două ore, sunt simulate orele de clasă din cadrul unei grădiniţe, respectiv şcoli, unde terapeutele ATCA au rol de educatoare, iar copiii au statut de elevi pe parcursul acestor sesiuni.

În cadrul acestora, copiii sunt pregătiţi pentru activităţi specifice cadrului educaţional normal- lucrează la tablă, fac fişe, lucru manual, trec prin jocuri de rol, spun poveşti, recită poezii. Terapeutele stabilesc curricula fiecărui grup bazându-se pe programa şcolară naţională, pe care o adaptează nevoilor copiilor înscrişi în program. Părinţii şi profesorii acestora sunt încurajaţi să asiste la ore pentru a învăţa să înţeleagă mai bine nevoile sociale şi emoţionale ale copiilor.

Copiii cu tulburări din spectrul autist se pot lovi de multe dificultăţi când intră în contact cu colegii de la şcoală sau cu profesorii pentru că au nevoi diferite, interacţionează şi reacţionează altfel în comparaţie cu colegii lor. De aceea, am iniţiat un program prin care cei mici sunt pregătiţi, printr-o suită de activităţi de tip after-school, să facă faţă provocărilor din sistemul educaţional normal.

În plus, toate persoanele relevante din viaţa copiilor, în cazul de faţă părinţii şi cadrele didactice, învaţă să colaboreze eficient pentru ca şcolarii să nu treacă prin experienţe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiţii sociale suplimentare ”, a declarat Anca Dumitrescu, preşedinte ATCA şi specialist acreditat internaţional în terapia ABA (Applied Behavior Analysis).

Fiecare dintre copii este evaluat la începutul programului, pe parcursul şi la finalul acestuia, în urma monitorizării fiind făcute recomandări individualizate pentru părinţi, respectiv profesori pentru îmbunătăţirea lucrului cu fiecare dintre aceştia.

Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie) din 2015, în învăţământul de masă sunt integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special -14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadraţi în învăţământ. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi, şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%.

Din păcate, la acest moment nu există o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist.

În ultimii 9 ani, terapeuţii ATCA au consiliat peste 1000 de cadre didactice şi părinţi prin intermediul a zeci de tipuri de programe menite să faciliteze interacţiunile cu copiii cu tulburări din spectrul autist.



Citește și:

Regim alimentar ulcer gastric + rețete simple

Ce sanse reale de recuperare au copiii cu autism in Romania! Anca Dumitrescu, primul specialist roman acreditat international in terapia ABA, iti spune ce optiuni exista!

Imaginile au devenit virale! Maria Băsescu, în tinerețe! Aparițiile i-au lăsat pe toți fără cuvinte FOTO

Nicola nu mai vrea să stea în casă cu copiii ei! Nici nepoții nu i-a mai văzut de câteva luni, iar acum s-a aflat de ce

Filmul crimei din Bacău, în cazul fetei de 18 ani ucise de un vecin în timp ce încerca să-și salveze frățiorii mai mici

Alina Sorescu, replică acidă pentru Alex Ciucu: „Fetele au plâns...”

Oana Ciocan, primele declarații despre relația cu Jador: "E foarte trist!" Care este, de fapt, adevăratul motivul pentru care s-au despărțit?

Un om amărât, nu merita să-l împuște pentru o căruță cu lemne" Românul împușcat în cap de polițiștii bulgari se zbate între viață și moarte


Cookies