Studentii care lucreaza in timpul facultatii prezinta un risc mai mare de a dezvolta afectiuni mintale daca au relatii "toxice" cu colegii de munca, in comparatie cu studentii care intretin raporturi amicale cu persoanele alaturi de care lucreaza, informeaza Reuters.
"Daca te gandesti la programul tipic de 24 de ore al unui student la facultate, iti dai seama ca, pe langa orele de somn, studentii merg la scoala, invata si apoi lucreaza cu jumatate de norma, in medie patru ore pe zi", a declarat Allison Vaughn, cercetatoare la Universitatea San Diego din Statele Unite ale Americii, coordonatoarea acestui studiu.
"Persoanele alaturi de care lucreaza un student au potentialul de a fi relevante pentru el si din punct de vedere al sanatatii.
Studentii care lucreaza pentru a se intretine in timpul facultatii ar trebui sa incerce sa obtina maximum din aceste relatii de munca, la fel cum ar proceda in cazul unor relatii amicale si romantice", a adaugat cercetatoarea americana, al carei studiu a fost publicat in Journal of American College Health, scrie MEDIAFAX.
Multi studenti americani lucreaza in timpul facultatii, procentul acestora fiind cuprins- potrivit estimarilor nationale- intre 58% si 72%. Dintre acesti studenti, procentul acelora care lucreaza cel putin 20 de ore pe saptamana este cuprins intre 24% si 47%.
Pentru a stabili o asociere intre relatiile de la locul de munca ale studentilor americani si sanatatea lor mintala, cercetatorii au chestionat 170 de studenti care lucrau in timpul facultatii si care au participat la un curs introductiv de psihologie, in martie 2011.
Studentii participanti aveau varstele cuprinse intre 18 si 35 de ani, iar varsta medie a fost de 20 de ani.
Cei mai multi dintre participanti lucrau in regim part-time, in medie, 19 ore pe saptamana, si si-au pastrat acele locuri de munca timp de 15 luni.
Chestionarele la care au raspuns au inclus intrebari despre calitatea relatiilor cu superiorii lor ierarhici si cu pana la trei colegi de munca, despre satisfactia oferita de acel loc de munca si despre probleme de sanatate mintala precum stres, depresie si anxietate.
In general, studentii au spus ca primesc un ajutor "moderat" sau "foarte mare" din partea superiorilor, iar colegii lor de munca sunt "doar putin suparatori". Ei au descris majoritatea relatiilor lor de munca drept "incurajatoare" sau "ambivalente".
Participantii care au spus ca au o parere ambivalenta despre superiorii lor aveau o sanatate mintala mai precara in comparatie cu aceia care aveau raporturi de munca pozitive cu superiorii lor.
Studentii cu astfel de pareri ambivalente aveau, de asemenea, o satisfactie a muncii mai mica, simteau ca beneficiaza de mai putin sprijin profesional, se gandeau mai des sa renunte la acel loc de munca si au acuzat de mai multe ori o stare de epuizare.
Raspunsurile lor referitoare la raporturile cu colegii de munca au generat rezultate similare, intrucat relatiile definite ca fiind ambivalente au fost asociate cu o sanatate mintala mai proasta.
Studentii care se simteau sprijiniti la locurile lor de munca au prezentat mai putine simptome de stres, erau mai putin deprimati, mai putin afectati de anxietate si prezentau un nivel mai mare de satisfactie in viata.
Totusi, autorii studiului au precizat ca analiza lor este una de mica amploare, fiind realizata pe un numar redus de voluntari, si nu a dovedit existenta unui raport de tip cauza-efect intre problemele de la locul de munca si sanatatea mintala precara.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro