Au apărut noi detalii referitoare la tichetul de activităţi casnice, care urmează să apară la noi în țară. Iată despre ce este vorba!
Începând cu 1 ianuarie 2024, activitățile casnice urmează să se legalizeze. Cu alte cuvinte, românii care muncesc, de cele mai multe ori la negru, vor avea posibilitatea de a fi plătiți legal, cu ajutorul unor tichete de activități casnice, printr-o aplicație electronică. Mai mult decât atât, vor putea fi asigurați în sistemul de pensii și de sănătate. Proiectul respectiv a fost votat în parlament în luna martie, iar în luna iunie au fost publicate normele metodologice de aplicare a legii.
„Legalizarea activităților casnice urmează să se facă din 1 ianuarie 2024, iar persoanele care muncesc acum, de cele mai multe ori la negru, ar urma să poată fi plătite legal, cu ajutorul unor tichete de activități casnice printr-o aplicație electronica și să aibă astfel posibilitatea să fie asigurate în sistemul de pensii și de sănătate. Proiectul a fost votat în parlament în luna martie, iar în luna iunie au fost publicate normele metodologice de aplicare a legii.
Citește și: Ce cadouri poți lua de 8 martie 2023. Cum pot fi surprinse femeile în acest an
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii- catena.ro
Când îl primesc femeile și care sunt condițiile de acordare
Din spusele deputatului PNL Raluca Țurcan, persoanele vizate nu vor avea nevoie de un contract de muncă. Așadar, pentru a dobândi statutul de asigurat și vechime în muncă, românii trebuie să aibă o medie de 85 de tichete pe lună. De asemenea, în zonele cu oameni care au competențe/abilități digitale, raportul juridic poate fi încheiat exclusiv printr-o platformă digitală.
Conform actului normativ adoptat de Guvern, tichetele casnice vor putea fi achiziționate pe suport electronic, prin crearea unui cont online în vederea înregistrării în platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice, cât și pe suport de hârtie.
De asemenea, tichetul de activități casnice va avea rubrici speciale pentru informațiile despre identificarea beneficiarului și a prestatorului casnic, date referitoare la valabilitatea tichetului, cât și elemente de siguranță obligatorii. Formatul propus de normele metodologice pentru tichetele în format fizic va fi avut în vedere la încheierea contractului de tipărire.Preschimbarea în bani a tichetelor respective, de către prestator, va fi posibilă la sediul oricărei agenții pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, la sediile unităților furnizorului de serviciu universal sau în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin platforma electronică. Însă, este bine de știut faptul că, din valoarea nominală a tichetelor de activități casnice se va reține impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale de stat. Baza de calcul la care se aplică cota impozitului pe venit, respectiv cota contribuției de asigurări sociale este reprezentată de 50% din valoarea nominală a tichetului. La preschimbarea a minim 85 de tichete de activități casnice, valoarea minimă a contribuției lunare nu poate fi mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată. Prestatorul casnic va avea parte de asigurare în cadrul sistemului de asigurări sociale de stat și al sistemului de asigurări sociale de sănătate. Românii care vor să folosească tichete de activități casnice în activitatea lor vor putea avea parte de prevederile Legii nr. 111/2022 cu privire la reglementarea activităților prestatorului casnic, începând cu data de 1 ianuarie 2024.