Ai intrat probabil de multe ori intr-un magazin in care ai gasit exact ceea ce cautai, dar ai vazut ca pretul depaseste bugetul tau.
Care a fost reactia ta? Sa iesi din magazin. Nu ai realizat ca puteai sa pleci de acolo cu obiectul dorit, achizitionat la un pret pe care sa ti-l permiti. Dar nu e timpul pierdut. Iata cum poti ajunge sa stapanesti arta negocierii la acest capitol!
Scenariul de mai sus se intampla deseori in calatorii – in bazaruri, targuri, mici magazine pline de suveniruri care mai de care mai atragatoare.
Potrivit unui studiu, 89% dintre cei care obisnuiesc sa targuiasca sunt “rasplatiti” cel putin o data. Cu toate acestea, nici macar jumatate dintre noi nu incercam sa negociem pretul unui produs.
Tod Marks, editor la Consumer Reports Magazine, spune ca oamenilor le e frica pur si simplu sa intrebe, de aceea evita sa targuiasca.
“Este o teama imensa de respingere, de ridicol, de a nu parea sarac sau zgarcit, de raspunsul Nu”, spune Marks, citat de Business Insider.
In opinia lui, nimic nu are limite cand vine vorba de negocierea pretului.
Iata cateva trucuri care te vor ajuta sa patrunzi pe nisipurile miscatoare ale negocierii. Incearca! Ce ai de pierdut?
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi- catena.ro
Fii discreta- Nu incepe sa te targuiesti cu un vanzator in fata unui grup mare de cumparatori.
Fii diplomata -“Blandetea va invinge intotdeauna. Intra in discutie cu miere, nu cu otet”, sfatuieste Marks. Vanzatorii vor raspunde mult mai bine unui client prietenos, calm, decat unuia aspru, incruntat. Arata-le ca esti dispus sa colaborezi. Stimuleaza-i sa accepte reducerea de pret. Daca vrei sa cumperi o masina de la un dealer auto, spune ca intentionezi sa aduci masina tot acolo pentru reparatii. Daca te afli la un targ de produse bio/handmade, spune vanzatorilor ca incerci mereu sa sustii, cat poti, business-ul local. Vor fi astfel mai dispusi sa iti ofere o reducere.
Pune intrebari la care e greu sa spui Nu- E usor sa spui Nu daca cineva intreaba “Pot sa cumpar asta cu 15% reducere?”. Insa nu este atat de usor sa refuzi daca un potential client spune “Imi place atat de mult acest obiect, s-ar potrivi perfect in dormitorul meu, dar nu prea corespunde bugetului meu. E oare posibil sa ma ajutati?”. Asadar, nu ii ajuta pe vanzatori sa te refuze. Ofera-le oportunitatea sa-ti explice, sa te lamureasca, sa-ti prezinte, subliniaza Marks.
Arata-ti inteligenta- Daca negociezi pentru o un obiect vechi si esti colectionar de antichitati, mentioneaza-i acest lucru vanzatorului. Chiar si mai mult – arata ca stii despre ce e vorba, venind cu informatii specifice despre obiectul respectiv. Trebuie sa iti faci intrarea ca un cumparator calificat. Daca vanzatorul isi da seama ca esti un cumparator educat, sansele ca el sa fie dispus sa intre in procesul negocierii sunt foarte mari.
Fa-ti temele- Daca e nevoie, fa un pic de cercetare privind ceea ce vrei sa obtii la pret redus, inainte de a merge la vanzatorul respectiv. Astfel, vei sti care este pretul corect si vei evita situatia in care ai cere un pret mult prea jos.
Foloseste-te de tacere- Da, mici perioade de tacere intr-o conversatie pot fi ciudate. Dar cand vine vorba de o negociere, tacerea e o unealta grozava. Daca rezisti impulsului de a o umple, vanzatorul s-ar putea sa spuna Da ofertei tale, pentru ca nici lui nu-i place linistea si, in plus, va crede ca te gandesti sa renunti.
Arata ca ai cash- Comerciantii trebuie sa plateasca taxe daca folosesti un card de credit sau de debit pentru a achizitiona produse de la magazinul lor. Insa ei pot evita aceste taxe daca alegi sa platesti cash. Asa ca vino cu bancnote la tine si intreaba de la inceput daca ti se va acorda un discount, avand in vedere ca nu platesti cu cardul.
Targuieste la final de an si unde competitia e mare- Majoritatea magazinelor incearca sa-si goleasca rafturile chiar inainte de sfarsitul de an, ceea ce inseamna ca vanzatorii vor fi mai dispusi sa negocieze cu tine, pentru ca in acest fel isi vor vinde marfa mai repede. In plus, vei avea noroc in cazul produselor unde concurenta este mare. Fa-i pe vanzatori sa creada ca poti oricand sa mergi in alta parte pentru o oferta mai buna. Vei vedea ca nu vor ramane indiferenti.
Sursa: www.dailybusiness.ro